Meta (Facebook) – monopol walczący o przetrwanie

Kiedyś Facebook, a dzisiaj Meta. Zmiana nazwy w dużym stopniu łączyła się z nową koncepcją biznesową FB, którą spółka planuje oprzeć o Metaverse. To nie będzie materiał o samym Metaverse, bo jeśli ten Cię interesuje, to przeczytaj po prostu wpis „Czym jest Metaverse w rozumieniu Facebooka i czy to może się udać?”. Ty skupimy się na przejrzeniu obecnego modelu biznesowego FB, któremu daleko jeszcze do wdrożenia chociażby podstaw koncepcji metaverse. Dziś Facebook/Meta jest jedną z największych spółek na świecie.
Pomimo że na pierwszy rzut oka brzmi to, jak zarządcze brednie, to w analizach inwestycyjnych każdego zawsze zrozumienie tzw. „misji” biznesu naprawdę pomaga. Pozwala zrozumieć, w jakim kierunku spółka chce się rozwijać. Jaka jest zatem misja Facebooka? Facebook/Meta jest jednym z największych przedsiębiorstw na świecie. W swoich analizach dotyczących różnych przedsiębiorstw zawsze staram się zrozumieć jego „misję”. Często pozwala mi to na zrozumienie, w jakim kierunku chcę iść spółka i w jakie branże chcę inwestować. Jaka jest zatem misja Facebooka?
„Naszą misją jest dać ludziom siłę do budowania społeczności i zbliżania świata do siebie.”. Inwestujesz więc w spółkę z pogranicza branży telekomunikacyjnej i medialnej, która w swoim portfolio posiada masę aplikacji: Facebook, Instagram, Messenger, czy WhatsApp razem tworzą sieć social media, która w pewnym stopniu oplata ponad połowę mieszkańców planety.
Miesięczna liczba użytkowników różnych portali społecznościowych

Poza platformami do komunikacji FB posiada też segment Facebook Reality Labs. Produkty Facebook Reality Labs to fundament do rozwoju wirtualnej rzeczywistości, na którą chce stawiać FB i którą chce wykorzystać jeszcze silniej do „zbliżania świata”. Przejdźmy jednak do omówienia najważniejszych elementów poszczególnych aplikacji / segmentów działalności FB.
Zacznijmy od głównego portalu, od którego wszystko się zaczęło. Facebook został uruchomiony przez Marka Zuckerberga 4 lutego 2004 na Uniwersytecie Harvarda. Początkowo miał był serwisem przeznaczonym przede wszystkim dla osób studiujących na tej uczelni. Na Facebooku w pierwszych dwóch tygodniach zarejestrowało się około 2/3 uczniów. Sukces ten sprawił, iż serwis ten stawał się coraz bardziej popularnych na kolejnych uczelniach, aż stał się serwisem społecznościowym, na którym są zarejestrowane miliardy ludzi.
Miesięczna liczba użytkowników (MAU) portalu Facebook

Przy prawie 3 mld miesięcznych aktywnych użytkowników nie powinieneś się raczej spodziewać, że w przyszłości wzrosty w tym zakresie będą gigantyczne. Oczywiście spora część populacji w Azji i Afryce wciąż nie korzysta z FB, ale mimo wszystko oczekiwanie przy tak powszechnej globalnej adopcji wzrostów po x-dziesiąt % rocznie byłoby po prostu głupie. FB jako portal jest darmowy, musisz więc płacić mu swoimi danymi. FB zarabia gotówkę, umożliwiając firmom wyświetlanie reklam użytkownikom. Prawdziwymi klientami dla FB są więc nie tyle zarejestrowani użytkownicy co przedsiębiorstwa. Użytkownicy są towarem.
Średnie zysk na 1 użytkownika (ARPU) wyniósł ostatnio (czwarty kwartał 2021) 11,57 USD. Można jednak zobaczyć spore różnice pomiędzy poszczególnymi regionami. Dla spółki najbardziej wartościowi są użytkownicy z USA oraz Kanady, gdzie w czwartym kwartale 2021 ARPU na wyniosło 60,57 USD. Jakie płyną z tego wnioski?
ARPU Meta dla poszczególnych regionów

Analiza tej spółki jest zamknięta dla Strefy Premium DNA. Zaloguj się, żeby przeczytać całość oraz poznać naszą historię aktywności z Meta oraz omawiane wyniki kwartalne.
Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!
Premium
Dołącz do Strefy Premium DNA.
Już od 49 zł miesięcznie!
Kurs akcji Meta
Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.