Amazon – gigant świata ecommerce

Analiza Premium spółki Amazon - gigant świata ecommerce

W 1994 roku Jeff Bezos, który wcześniej był dyrektorem funduszu hedgingowego z Wall Street, założył Amazon.com, wybierając nazwę głównie dlatego, że zaczynała się od pierwszej litery alfabetu i ze względu na jej związek z ogromną rzeką Ameryki Południowej. Po przeczytaniu raportu o przyszłości Internetu, w którym prognozowano roczny wzrost handlu internetowego na poziomie 2300%, Bezos stworzył listę 20 produktów, które mogą być sprzedawane online. Zawęził listę do pięciu najbardziej obiecujących produktów, które według niego obejmowały: płyty kompaktowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie komputerowe, filmy i książki. Na podstawie przeprowadzonych badań Bezos doszedł do wniosku, że to książki będą początkowo najbardziej logicznym produktem do sprzedaży online. Dlaczego?  Z powodu dużego światowego popytu na literaturę, niskiej ceny jednostkowej i ogromnej liczby tytułów dostępnych w druku. Tak narodził się dzisiejszy gigant świata e-commerce.

Amazon obiecał, że dostarczy każdą książkę każdemu czytelnikowi w dowolnym miejscu. Podczas gdy zasłynął jako księgarnia, Bezos od samego początku twierdził, że strona nie była jedynie sprzedawcą produktów konsumenckich. Twierdził, że Amazon jest firmą technologiczną, której działalność polega na upraszczaniu transakcji online dla konsumentów.

Strategia biznesowa Amazona często spotykała się ze sceptycyzmem. Dziennikarze finansowi i analitycy dyskredytowali firmę, nazywając ją „Amazon.bomb”. Analitycy twierdzili, że Amazon ostatecznie przegra na rynku z uznanymi sieciami księgarskimi, takimi jak Borders i Barnes & Noble, gdy te uruchomią własne konkurencyjne witryny e-commerce. Co więcej pękniecie bańki internetowej, spowodowało spadek cen akcji spółki z 113 USD do 5,51 USD.

Jednak Bezos odrzucił opinie pesymistów, którzy mieli nie rozumieć ogromnego potencjału wzrostu Internetu. Twierdził, że aby odnieść sukces jako sprzedawca internetowy, firma musi „Get Big Fast”, hasło, które wydrukował na koszulkach pracowników. W rzeczywistości Amazon.com rozwijał się szybko, osiągając 180 000 kont klientów do grudnia 1996 r., a więc po pierwszym pełnym roku działalności. Niecały rok później, w październiku 1997 r., miał milion kont, a przychody firmy wzrosły z 15,7 miliona dolarów w 1996 roku do 148 milionów dolarów w 1997 roku i później 610 milionów dolarów w 1998 roku.

Zgodnie z początkową strategią, firma szybko rozpoczęła sprzedaż większej ilości produktów niż tylko książki. Sprzedaż muzyki i wideo rozpoczęła się w 1998 roku. W tym samym roku rozpoczęła działalność międzynarodową, przejmując księgarnie internetowe w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Do 1999 roku firma sprzedawała również elektronikę użytkową, gry wideo, oprogramowanie, artykuły do ​​ulepszania domu, zabawki i gry oraz wiele innych. Jednym z najważniejszych narzędzi, które pomogły zwiększać przychody spółce, było narzędzia do personalizacji, które polecało kupowanie innych produktów na podstawie zarówno historii zakupów klienta, jak i danych od kupujących te same produkty.

Jak wspomniano wcześniej, Jeff Bezos od początku twierdził, iż jego spółka nie jest sprzedawcą detalicznym, ale firmą technologiczną. Aby podkreślić tę kwestię, w 2002 roku firma uruchomiła Amazon Web Services (AWS), które początkowo oferowały dane dotyczące wzorców ruchu w Internecie, popularności witryn internetowych oraz inne statystyki dla deweloperów i działów marketingowych. W 2006 roku firma poszerzyła swoje portfolio AWS o Elastic Compute Cloud (EC2), która wynajmuje moc obliczeniową komputera w małych lub dużych przyrostach. W tym samym roku udostępniono usługę Simple Storage (S3), która wynajmuje przechowywanie danych przez Internet. To właśnie AWS wydaję się dziś najistotniejszym segmentem działalności spółki.

Segment ecommerce

Warto rozróżnić w tym momencie podział na 1P Marketplace oraz 3P Marketplace.

  • 1P Marketplace oznacza, iż sprzedawcy negocjują zamówienia bezpośrednio z Amazonem i to im sprzedają swoje produkty. To Amazon ustala jednostkową cenę za produkt oraz sprzedaję dalej kupione przez siebie produkty.
  • 3P Marketplace natomiast oznacza, iż Amazon jest tylko pośrednikiem pomiędzy sprzedającym a kupującym. Amazon może natomiast zajmować się logistyką, jeżeli sprzedawcy tego chcą.

Sprzedaż detaliczną można podzielić dalej na sklepy internetowe, które obejmują większość sprzedaży, oraz sklepy fizyczne. Oprócz sprzedaży detalicznej, drugim głównym źródłem przychodów w Ameryce Północnej oraz międzynarodowo są subskrypcje, w tym Amazon Prime, który oferuje nieograniczoną bezpłatną wysyłkę i nieograniczoną transmisję strumieniową filmów, programów telewizyjnych i nie tylko.

Patrząc na wielkość przychodów Amazona niektórzy mogą zastanawiać się, czy istnieje jeszcze miejsce na wzrost przychodów oraz zysków spółki. Poniższe dwa wykresy powinny powiedzieć coś na ten temat.

Analiza tej spółki jest zamknięta dla Strefy Premium DNA. Zaloguj się, żeby przeczytać całość oraz poznać naszą historię aktywności ze spółką.

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Już od 49 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Kurs akcji Amazon

Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
47
0
Zastrzeżenie prawne

Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również: