Amerykanie mają najgorsze nastroje w historii

Amerykanie mają najgorsze nastroje w historii

Piątkowe odczyty o inflacji CPI z USA mogły przysłonić inną daną, która również została podawana tego samego dnia kilka godzin później. Gospodarczą przyszłość generują tysiące, a nawet miliony, małych decyzji konsumenckich. Małe, teoretycznie nic nieznaczące myśli w skali globalnej przez swoją masę znacząco wpływają na stan całych gospodarek. Dzieje się to za każdym razem, gdy w głowie pojawiają się takie pomysły jak: „Kupić tę bluzkę?”, „Wymienić już samochód na nowy?”, „Zwolnić się i poszukać lepszej pracy?”. Dotyczy to szczególnie gospodarek rozwiniętych oraz tych, w których konsumpcja ma największy udział we wzroście gospodarczym.

Gdy więc ktoś chce spojrzeć na to, czy gospodarka faktycznie się rozwija, to poza rzuceniem oka na wzrost PKB, warto zobaczyć, co akurat ten wzrost wygenerowało. To właśnie konsumpcja jest fundamentem każdego wzrostu w zachodnich gospodarkach. To, jaka mocna ona będzie jest jednocześnie częściową pochodną nastrojów samych konsumentów.

Podobnie jak giełda wyprzedza sytuację w całej gospodarce, tak wyprzedzają ją również konsumenckie nastroje. Osłabiony „psychicznie” konsument nie zrezygnuje w końcu z kupna chleba, czy zmywarki, która właśnie mu się popsuła. Będzie jednak odkładał przyszłe zaplanowane zakupy. Planowałeś wymienić komputer za 2 miesiące? Sporo osób uzna, że woli poczekać. Chciałeś zmienić auto za kwartał? Wstrzymasz się, bo czasy niepewne. Słaby konsument dziś, to mniejszy popyt za kilka miesięcy, a nie w TYM momencie.

Po danych szczątkowych widać, że obniżanie „ponadprzeciętnego” popytu w gospodarce jak na razie FED-owi się udaje. Największym ryzykiem w balansowaniu na tej krawędzi jest to, czy przypadkiem nie uda mu się ograniczyć go zbyt mocno. Nie zmienia to jednak tego, że nastroje konsumentów są dość dobrze skorelowane z indeksem S&P500, a ostatnie odczyty należą do jednych z najgorszych w całej historii badania. Czy to już jest koniec i nie będzie niczego? Nie wydaje mi się. Historia pokazuje, że konsument o fatalnych nastrojach bardzo łatwo je odzyskuje, gdy tylko zobaczy światło w tunelu.

Wskaźnik nastrojów konsumentów w USA

Wskaźnik nastrojów konsumentów w USA

Ogląda też: Ile na CDR stracił Master Pharm i kto sprzedaje sektor energetyczny [Merytorycznie o Giełdzie]

Do zarobienia,
Piotr Cymcyk

53
3
Zastrzeżenie prawne

Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również: