Niemiecki przemysł motoryzacyjny w obliczu rewolucji technologicznej

samochody

W ostatnich latach nastąpiła rewolucja w przemyśle motoryzacyjnym, związana głównie z rozwojem technologii produkcji samochodów elektrycznych. Niemiecki przemysł motoryzacyjny, będący jednym z największych i najbardziej znaczących na świecie, nie pozostał na nie obojętny. Napotyka on na szereg wyzwań i problemów, związanych z adaptacją do tej nowej rzeczywistości. Niemieckie firmy motoryzacyjne muszą rywalizować z innymi liderami nowego rynku, takimi jak Tesla czy chińskie firmy produkujące samochody elektryczne. Firmy, które od lat skupiały się na technologiach związanych z pojazdami elektrycznymi, zdobyły znaczną przewagę. Odpowiedź niemieckich producentów na tę konkurencję będzie kluczowa dla ich dalszego sukcesu w branży motoryzacyjnej.

Export samochodów – średnia 12 miesięczna

Konieczność dostosowania do rewolucji technologicznej

Zagrożenie tradycyjnych silników spalinowych, coraz ostrzejsze normy dotyczące emisji CO2 i rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi sprawiły, że niemiecki przemysł motoryzacyjny jest zmuszony do zdecydowanego przyspieszenia procesu transformacji technologicznej. Elektryczne pojazdy są przyszłością motoryzacji, co wymusza na producentach konieczność restrukturyzacji i inwestycji w rozwój nowych technologii.

Problemem niemieckich gigantów motoryzacyjnych jest braku naturalnych przewag względem konkurencji w przypadku produkcji samochodów elektrycznych. Do tej pory Niemcy mogły się poszczycić ponad 100 – letnią historią produkcji aut spalinowych. Elektryki są konstrukcyjnie zupełnie innymi samochodami. Najważniejszą rolę odgrywa natomiast bateria. Niemieckie koncerny motoryzacyjne muszą uczyć się właściwie od podstaw produkcji nowych pojazdów. W efekcie dołączyły do wyścigu dużo później.

Niemiecki przemysł motoryzacyjny pod presją chińskich firm

Chińczycy wyraźnie odskoczyli dziś Niemcom. Największym producentem aut elektrycznych na świecie jest chińska spółka BYD. W 2022 roku prawie co piąty sprzedany „elektryk” był wyprodukowany w jej fabrykach. Na drugim miejscu z 13 – procentowym udziałem w rynku światowym jest amerykańska Tesla. Firmy takie jak BMW, Mercedes i Volkswagen jeszcze w 2016 roku miały udział w rynku na poziomie 19%. Po 6 latach udział ten spadł do 16%.

Udział wybranych producentów samochodów w globalnym rynku samochodów elektrycznych, 2016-2022

Na poniższym wykresie widać, że Chiny mocniej zaczęły się rozpychać na rynku motoryzacyjnym po roku 2000. Z tego ostatnie lata to wyraźne skupienie się na produkcji aut elektrycznych. Niemcy właściwie od drugiej połowy lat 80 stoją w miejscu. Ich przemysł nie produkuje od tamtego czasu więcej aut. Jeżeli Niemcy rzeczywiście ostatecznie przegrają wyścig o elektryki, to liczba produkowanych przez nich aut zacznie mocno spadać.

Łączna liczba produkowanych samochodów na świecie – dane w milionach według krajów

Co jeżeli Niemcy przegrają wyścig motoryzacyjny ?

Koszty ewentualnego upadku sektora motoryzacyjnego w Niemczech wyliczył „The Economist„. Bezpośrednio w niemieckiej branży motoryzacyjnej zatrudnionych jest 900 tys. osób, czyli ok. 2 proc. całej siły roboczej. Wystarczy jednak uwzględnić dostawców i firmy powiązane z branżą i liczby robią się znacznie bardziej dramatyczne. Na rzecz sektora pracuje bowiem w Niemczech ok. 2,5 mln osób, czyli ponad 5 proc. zatrudnionych.

Należy się spodziewać, że niemieccy politycy zrobią dosłownie wszystko, żeby uratować tą najważniejszą gałąź gospodarki. Pytanie tylko, czy olbrzymie dotacje państwowe wystarczą. Wiele wskazuje na to, że sam kapitał to za mało. Niemcy straciły wiele czasu, na to żeby w ogóle zorientować się, iż przyszłość motoryzacji należy do pojazdów elektrycznych. To właśnie ten stracony czas jest największym problemem.

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    67
    5
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments