Analiza Wirtualna Polska – o wiele więcej niż lider rynku reklamy internetowej
WP Holding to pokaźna grupa kapitałowa, która działa w kilku segmentach. Po pierwsze reklama i subskrypcja. To najbardziej pokaźny segment firmy, który cieszy się najlepszą marżowością i stanowi odpowiednio 48% przychodów i 63% EBITDA oraz zarabia głównie na sprzedaży powierzchni reklamowych zarówno na swoich stronach internetowych, jak i powierzchniach zewnętrznych. Oprócz tego WP kontroluje takie spółki jak WP pilot, gdzie za stałą opłatą można oglądać telewizję przez Internet oraz Audioteka, która oferuje subskrybentom odsłuchiwanie audiobooków.
Ten segment jest główną gałęzią działalności WP i ma największy wpływ na wyniki finansowe całej grupy. Spółka w ostatnich latach szuka nowych możliwości wzrostu w tym segmencie, co przekłada się na takie działania, jak przejęcie kontroli nad Audioteką, do którego doszło w 2022 roku. Oprócz tego spółka zwiększa obsługiwanie i sprzedaż powierzchni reklamowych na powierzchniach zewnętrznych.
Oba te działania wpływają na pogorszenie marży tego segmentu. Działalność subskrypcyjna wymaga dużych nakładów na marketing i nowy kontent. Natomiast reklama na powierzchniach zewnętrznych jest z natury mniej marżowa niż na własnych powierzchniach, bo zyskiem trzeba się dzielić z właścicielem.
Na czym zarabia Wirtualna Polska?
W zakresie reklamy spółka pracuje cały czas nad nowymi narzędziami zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców, którzy udostępniają własne powierzchnie reklamowe. Przykładami takich narzędzi może być WP SalesBooster, WP ADS, czy WPartner. Są to narzędzia i platformy, które umożliwiają wydawcą monetyzowanie własnych powierzchni reklamowych oraz reklamodawcą planowanie własnych kampanii reklamowych i ulepszanie ich na podstawie dane zbierane przez spółkę za pośrednictwem wielu swoich witryn internetowych.
Spółka zakłada, że platforma WPartner pozwoli jej lepiej odnaleźć się na rynkach zagranicznych, takich jak Węgry, Czechy, a także Rumunia, Chorwacja, Niemcy i Litwa. Trzeba pamiętać jedna, że rynek reklamy jest trudny, wysoce konkurencyjny i mamy tu do czynienia z takimi gigantami, jak na przykład Google. Zacięta konkurencja może negatywnie wpływać na marże tego segmentu, bo spółka będzie zmuszona na większe nakłady związane z marketingiem.
Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!
Premium
Dołącz do Strefy Premium DNA.
Już od 49 zł miesięcznie!
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.