Analiza Premium spółki Spotify – ile może urosnąć gigant streamingu muzyki

Analiza Premium spółki Spotify - ile może urosnąć gigant streamingu muzyki

Spotify to dostawca usług strumieniowego przesyłania dźwięku i mediów, który został założony 23 kwietnia 2006 r. przez Daniela Eka i Martina Lorentzona. Spotify jest jednym z liderów branży dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki, z ponad 422 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie, w tym 182 milionami płatnych abonentów. Spotify jest notowane (poprzez spółkę holdingową z siedzibą w Luksemburgu, Spotify Technology SA) na giełdzie nowojorskiej. Łącznie użytkownicy spółki obejrzeli/przesłuchali 110 miliardów godzin treści w roku zakończonym 31 grudnia 2021 r., co stanowi wzrost o 20% w porównaniu z rokiem 2020 r. Spółka obecnie działa w 184 krajach i terytoriach, włączając w to wejście na ponad 80 nowych rynków w Azji, Afryce, na Karaibach, Europie i Ameryce Łacińskiej w 2021 r.

Przychody branży muzycznej w latach 1999 – 2021 (mld USD)

Przychody branży muzycznej w latach 1999 - 2021 (mld USD)

Po ponad 10 latach spadku, gdy branża przeszła od fizycznej sprzedaży produktów do modeli dostępu do transmisji strumieniowej, światowy biznes muzyczny osiągnął swój cyfrowy punkt zwrotny w 2015 roku i od tego czasu stale się rozwija. Globalne przychody z branży muzycznej wzrosły o 7% do 22 miliardów dolarów w 2020 r., po wzroście o 8% w 2019 r., 10% w 2018 r., 8% w 2017 r., 9% w 2016 r. i 4% w 2015 r. Przychody z transmisji strumieniowych w całej branży wzrosły prawie 20% w 2020 r., co stanowi ponad 62% światowych przychodów branży muzycznej.

Spotify posiada umowy licencyjne z wytwórniami płytowymi trzech największych firm muzycznych — Universal Music Group, Sony Music Entertainment i Warner Music Group — a także z Merlin, która reprezentuje prawa cyfrowe w imieniu setek niezależnych wytwórni płytowych. Umowy te wymagają od spółki uiszczania opłat licencyjnych oraz, w pewnych okolicznościach, dokonywania minimalnych gwarantowanych płatności. Często obejmują one również zobowiązania marketingowe, zasoby reklamowe, obowiązki w zakresie raportowania finansowego i danych oraz liczne zalecenia dotyczące sposobu działania usługi Spotify. Prawa do nagrań dźwiękowych przyznane na podstawie tych umów stanowiły ponad 77% strumieni muzycznych w roku zakończonym 31 grudnia 2021 r. Ogólnie rzecz biorąc, te umowy licencyjne mają wieloletni okres obowiązywania, nie są automatycznie odnawialne i obowiązują na całym świecie. Umowy licencyjne pozwalają również wytwórnią na rozwiązanie umowy w określonych okolicznościach, w tym na przykład nieterminowej zapłaty należnych kwot w określonym terminie, czy też naruszenia przez Spotify istotnych warunków. W ostatnim raporcie rocznym Spotify oszacowała przyszłe zobowiązania finansowe związane z tym tematem na 3,3 miliarda euro.

W ostatnim okresie spółka mocno postawiła na mocno popularny, zwłaszcza w okresie pandemii podcast. Oczywiście większość z czytelników słyszała o olbrzymim kontrakcie dla Joe Rogana opiewającym na od 100 do 200 mln USD (według różnych informacji) za 3,5-letnią wyłączność na jego podcasty dla giganta streamingu. Czy inwestycja ta oraz dalsze inwestycje w podcast opłaciły się spółce? Na koniec pierwszego kwartału 2022 Spotify miało na swojej na platformie 4,0 mln podcastów (wzrost z 3,6 mln na koniec IV kwartału). Wzrost liczby jednostek MAU zaangażowanych w treści podcastów nadal przewyższał całkowity wzrost MAU. Natomiast wskaźniki konsumpcji podcastów wzrosły dwucyfrowo w ujęciu rok do roku, a udział podcastów w ogólnej liczbie godzin konsumpcji na platformie osiągnął kolejny rekordowy poziom.

Spotify dzieli swój biznes na dwa segmenty:

  • Premium Service
  • Ad-Supported Service

Spotify Premium Service

Usługa Premium zapewnia subskrybentom Premium nieograniczony dostęp do wysokiej jakości strumieniowania online i offline katalogu muzyki i podcastów bez przerw na reklamę za pomocą m.in. komputerów, tabletów, telefonów, telewizorach, czy też konsol do gier. Usługa Premium jest sprzedawana bezpośrednio użytkownikom końcowym i za pośrednictwem partnerów, którymi zazwyczaj są firmy telekomunikacyjne, które łączą abonament z własnymi usługami lub pobierają opłaty za abonamenty autonomiczne od swoich klientów końcowych. Spotify oferuję różne plany cenowe subskrypcji: indywidualny, duo, rodzinny i dla studentów, aby przyciągnąć użytkowników o różnym stylu życia oraz w różnych grupach demograficznych i wiekowych.

Struktura wiekowa użytkowników Spotify

Struktura wiekowa użytkowników Spotify
Opracowanie: DNA Rynków

Analiza tej spółki jest zamknięta dla Strefy Premium DNA. Zaloguj się, żeby przeczytać całość oraz poznać naszą historię aktywności ze spółką.

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Jedynie 39 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Kurs akcji Spotify

Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
52
0

Oceń materiał!

52
0


Przeczytaj również:

Ankieta

Ile razy FED podniesie stopy w roku 2022?

  • Max 2
  • 3-4
  • Ponad 4

Zobacz wynik

Loading ... Loading ...

Najwyżej oceniane: