Analiza Premium spółki Adobe – monopolista, który przepłacił

Adobe to amerykańska międzynarodowa firma zajmująca się oprogramowaniem komputerowym zarejestrowana w Delaware z siedzibą w San Jose w Kalifornii, która w chwili pisania tego tekstu posiada kapitalizację rynkową na poziomie 130 mld USD. Firma została założona w 1982 roku przez Johna Warnocka i Charlesa Geschke. Podczas pracy dla korporacji Xerox Corporation, ci dwaj informatycy opracowali język programowania specjalnie zaprojektowany do opisywania dokładnej pozycji, kształtu i rozmiaru obiektów na wygenerowanej komputerowo stronie. Ten język opisu strony, później znany jako PostScript, opisywał takie obiekty, jak litery i grafiki w kategoriach matematycznych, bez odniesienia do żadnego konkretnego komputera lub drukarki; każde urządzenie zdolne do interpretacji języka byłoby w stanie wygenerować reprezentację strony w dowolnej rozdzielczości obsługiwanej przez urządzenie. Kiedy Xerox odmówił wprowadzenia tej technologii na rynek, Warnock i Geschke założyli w tym celu własną firmę.

Krótka historia Adobe

Wraz z rozwojem spółki coraz większy udział w przychodach firmy stanowiła sprzedaż oprogramowania aplikacyjnego. Początkowo dedykowane było ono na komputery Macintosh. Później także na systemy operacyjne UNIX i Windows. Pierwszą wprowadzoną aplikacją w 1987 roku, był Adobe Illustrator. Oparty na PostScript pakiet do rysowania dla artystów, projektantów i ilustratorów technicznych. Najbardziej popularnym jednak produktem spółki był Adobe Photoshop, aplikacja do retuszu cyfrowych obrazów fotograficznych, która pojawiła się trzy lata później i szybko stała się najbardziej udanym programem Adobe.

Podczas swojej historii działania Adobe podjęła szereg sprytnych decyzji biznesowych, aby zachować konkurencyjność i odnieść sukces. Spółka jest najbardziej znana ze wspomnianych wcześniej produktów takich jak PostScript i Photoshop, które utorowały drogę dla nowoczesnego projektowania wizualnego, podczas gdy przejęcia firm takich jak Omniture i Macromedia umocniły Adobe pozycję rynkową.

Jednym z najważniejszych ruchów spółki w ostatnim okresie działalności było przejście z licencjonowanej firmy produkującej oprogramowanie do firmy całkowicie opartej na chmurze. Był to niezwykle kosztowny i żmudny proces, jednak przyniósł on spółce wyższą rentowność.

Model biznesowy Adobe

Adobe dzieli swoją działalność na trzy segmenty:

  • Digital Media
  • Digital Experience
  • Publishing and Advertising

Poniższy wykres przedstawia przychody osiągane przez poszczególne segmenty działalności. Jak widać, ponad 70% udział posiada segment Digital Media. Za blisko 25% przychodów osiąganych przez spółkę odpowiada segment Digital Experience, natomiast segment Publishing and Advertising odpowiada za kilka procent przychodów spółki.  Poniżej postaram się opisać czym zajmują się poszczególne segmenty.

Podział przychodów Adobe ze względu na segmenty

Podział przychodów Adobe ze względu na segmenty

Analiza tej spółki jest zamknięta dla Strefy Premium DNA. Zaloguj się, żeby przeczytać całość oraz poznać naszą historię aktywności ze spółką.

Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!


Premium

Dołącz do Strefy Premium DNA.

Jedynie 39 zł miesięcznie!

Sprawdź wszystkie korzyści

Kliknij tutaj i dołącz do nas.

Kurs akcji Adobe

Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
60
0

Oceń materiał!

60
0


Przeczytaj również:

Ankieta

Ile razy FED podniesie stopy w roku 2022?

  • Max 2
  • 3-4
  • Ponad 4

Zobacz wynik

Loading ... Loading ...

Najwyżej oceniane: