Chińczycy pokochali zwierzęta domowe, czy to dobra okazja inwestycyjna?

chiny

Jeszcze kilkanaście lat temu Chińczycy nie byli wielbicielami zwierząt domowych. Czasy się jednak zmieniają i obecnie Chiny to niesamowicie perspektywiczny rynek dla wszelkiej maści producentów karmy, zabawek czy usług weterynaryjnych dla zwierząt. Co ważne rynek ten wciąż ma niesamowity potencjał wzrostu. Wystarczy powiedzieć, że w Chinach jest wciąż 2,5 razy mniej psów i 1,5 razy mniej kotów niż w 4-krotnie mniejszych Stanach Zjednoczonych.

Statystyki dotyczące liczby psów i kotów w poszczególnych państwach świata – Chiny pomimo 4 krotnie większej populacji są wciąż za USA

Czynnikiem, który spowodował, iż Chińczycy pokochali zwierzęta domowe, są zmiany kulturowe. Dotknęły one w końcu nie tylko państw zachodnich, ale również największych państw Azji. Liczba małżeństw spada. Wraz z nią spada również liczba urodzeń. Ludzie chcą zrekompensować sobie brak dzieci m.in. posiadaniem zwierząt.

Do tego w przypadku Chin dochodzi specyficzne postrzeganie zwierząt, jako czegoś co klasa średnia powinna wręcz posiadać. Zwierzęta domowe stały się swoistym czynnikiem definiującym status społeczny osoby. W końcu ich utrzymanie kosztuje. Zatem logiczne jest przypuszczać, ze każdy kto ma kota bądź psa ma również całkiem spore dochody.

Klientki stanowią 60% konsumentów, a klienci płci męskiej pozostałe 40%. Jednocześnie młodzi konsumenci (urodzeni po 1990/95 r.) mają największy udział w rynku zwierząt domowych. Siłą napędową szybkiego wzrostu sprzedaży są milenialsi i konsumenci z pokolenia Z. (Pokolenie Z to osoby urodzone w latach 1995–2010.)

Średnioroczne tempo wzrostu rynku chińskiego oscyluje wokół 23%!

Według raportu China Pet Industry Report z 2018 r. liczba gospodarstw domowych zajmujących się zwierzętami domowymi wzrosła z 69 mln w 2013 r. do 99 mln w 2018 r., co oznacza wzrost o 43,9% w ciągu pięciu lat. Z najnowszych danych wynika, że ​​w 2021 roku było ich już 112,35 mln. Jeżeli chodzi o tempo wzrostu całego rynku, to w ciągu ostatniej dekady średnioroczne tempo wzrostu oscylowało wokół 23%!

Wielkość chińskiego rynku zwierząt domowych w miliardach yuanów

Za tak szybkie dynamiki wzrostu chińskiego rynku odpowiada także ostatnia moda na wrzucanie relacji na chińskie platformy społecznościowe ze zwierzętami. Ostatnio dominują koty, ale psy także są bardzo popularne. Chińczycy chwalą się sowimi pupilami. Pokazują nagrania ze spacerów czy reakcje na niektóre dziwne zachowania ludzi. Transmisje na żywo przyciągają coraz więcej uwagi i tworzą naśladowców. Jednocześnie służą np. promocji karmy dla psów, czy też prezentacji innych, nowych zabawek.

Najbardziej popularne chińskie marki karm dla zwierząt

Podział sektorowy – Chiny i podział rynku

Karma dla zwierząt ma największy udział w chińskim rynku zwierząt domowych. Odpowiada za około 45% całości rynku. Według najnowszych danych większość karmy dla zwierząt domowych kupowana jest w sklepach internetowych. Platformy e-commerce zapewniają chińskim właścicielom zwierząt domowych wygodniejsze kanały zakupów i bardziej zróżnicowany wybór niż sklepy stacjonarne.

Przekąski dla zwierząt o określonych funkcjach odżywczych i zdrowotnych będą prawdopodobnie zyskiwać coraz większą popularność. Była to jak do tej pory  najszybciej rozwijająca się kategoria w latach 2016-2021 i oczekuje się, że ta tendencja utrzyma się do 2026 r. Przekąski dla kotów zwiększały w latach 2016-2021 średniorocznie sprzedaż o 29,6%.

Istnieje wyraźna tendencja do ulepszania suplementów diety. Oprócz często stosowanych i bardzo popularnych suplementów diety, takich jak witaminy, probiotyki i tabletki wapnia, istnieje również trend w kierunku personalizowanych suplementów diety dla zwierząt.

Zabawki dla zwierząt są na drugim miejscu z 25-procentowym udziałem. W przypadku zabawek możemy mówić o zdecydowanie bardziej rozdrobnionym rynku. Ciężko w niego zainwestować, gdyż firmy obsługujące ten podsektor wciąż są bardzo niewielkie. Wreszcie pozostają usługi weterynaryjne również z 25-procentowym udziałem w całym rynku zwierząt domowych.

Charakterystyka chińskiego rynku zwierząt domowych z podziałem na kategorie produktowe

Chiny to miejsce gdzie koty wygrywają z psami

Ze względu na szybkie tempo życia w miastach, małe przestrzenie mieszkalne i surowe ograniczenia dotyczące posiadania psów w mieście wydaje się, że mieszkańcy miast wolą koty od psów. Szczególnie w ostatnich 5 latach widzimy zmianę nastawienia do kotów. Które zaczęły wygrywać o uwagę właścicieli psów. Sprzedaż karmy dla kotów w 2022 r. stanowiła 59,6% całkowitej sprzedaży karmy dla zwierząt domowych.

Tempo zmiany liczby kotów i psów w latach 2017 – 2022 – dane dla Chin

Nie tylko Chiny są bardzo przyszłościowym rynkiem

Sektor jest stabilny i rentowny. Jest też napędzany przez wiele trendów, które nasilają się szczególnie w gospodarkach, gdzie społeczeństwa się starzeją i coraz mniej młodych ludzi decyduje się na posiadanie dzieci. Tempo jego wzrostu dostało dodatkowego przyspieszenia w momencie wybuchu pandemii, podczas której aż 19% Amerykanów dodało psa lub kota do swoich gospodarstw domowych, a co za tym idzie, również do swoich budżetów.

Od 35 lat liczba zwierząt domowych znajduje się w trendzie wzrostowym na całym świecie. Z roku na rok sukcesywnie przybywa gospodarstw decydujących się na poszerzenie rodziny o pupila. Według American Pet Products Association, wydatki na zwierzęta domowe rosły każdego roku od 1994. W 2022 r. Amerykanie wydali na swoje zwierzęta 136,8 mld USD, co stanowi wzrost o 10,68% w porównaniu z 2021 r. (123,6 mld USD).

Spowolnienie gospodarcze? Na pewno nie w tym sektorze. Jeżeli jesteś zainteresowany tą tematyką, polecamy zapoznać się z naszą analizą całego sektora – „Akcje dobre dla każdego inwestora? Zwróć uwagę na sektor ochrony zwierząt!”, gdzie znajdziesz jeszcze więcej szczegółów i informacji o rynku.

Wydatki na zwierzęta domowe w USA (Statista)

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    67
    5
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments