Samochody elektryczne szybko zdobywają rynek motoryzacyjny

samochody elektryczne

W dzisiejszych czasach już nikt nie ma wątpliwości, że auta elektryczne są przyszłością motoryzacji. Niegdyś część analityków bardziej stawiała na samochody z napędem wodorowym. Z tym tematem mierzyliśmy się we wpisie „Inwestowanie w wodór to szansa na spore zyski”. Wodór to jednak wciąż bardzo odległa przyszłość. Najbliższe kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt lat to zdecydowanie era „elektryków”. Najnowsze dane o rynku już przebijają nawet najbardziej optymistyczne prognozy analityków. Jak wynika z opublikowanego nowego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej, udział pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów na świecie wzrósł z 9% w 2021 r. do 14% w 2022 r., co stanowi ponad 10-krotność wyniku z 2017 roku.

Z raportu IEA „Global EV Outlook 2023” wynika, że ​​sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła pomimo kurczącego się światowego rynku samochodów. Sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła w 2022 roku 10 milionów sztuk.

Wykres IEA pokazuje, jak od 2010 r. wyglądał globalny rozwój samochodów elektrycznych:

Samochody elektryczne sprzedają się w wyjątkowo dobrze

Ponad 14% sprzedanych aut elektrycznych w całkowitej sprzedaży z 2022 roku to naprawdę niesamowity wynik. Najnowsze dane za czerwiec 2023 są jeszcze lepsze. Obecnie już podobno 16% wszystkich sprzedanych samochodów jest „elektrykami”. Prym wiodą tutaj Chiny z 38% udziałem w rynku (28% rok temu), dalej Europa z udziałem 28% (21% rok temu) oraz USA 9% (7.6% rok temu). Przy obecnym tempie wzrostu rynku, w przyszłym roku już co czwarty sprzedany samochód na świecie może być elektryczny. W Chinach co drugi.

Procentowy udział sprzedaży aut elektrycznych jako aut sprzedanych ogółem

Liczba stacji ładowania rośnie bardzo dynamicznie

Jednym z największych hamulcowych wzrostu rynku aut elektrycznych jest brak rozbudowanej sieci szybkiego ładowania. Większość ładowań nadal odbywa się w domu lub w pracy. Całe szczęście liczba ładowarek rośnie równie dynamicznie jak liczba aut elektrycznych. W 2022 r. na całym świecie działało 2,7 mln publicznych punktów ładowania. W ciągu roku zainstalowano ich 900 000, co oznacza wzrost o 55% od 2021 r. Zarówno jeśli chodzi o powolne ładowanie prądem przemiennym, jak i szybkie ładowanie prądem stałym, Chiny zdominowały rynek. W ciągu roku zainstalowano w Chinach 360 000 punktów wolnego i prawie 297 000 punktów szybkiego ładowania.

Zainstalowane publicznie dostępne punkty ładowania lekkich pojazdów użytkowych według mocy

i region, 2015-2022

Samochody elektryczne są domeną chińskiej firmy BYD

Obecnie największym producentem aut elektrycznych na świecie jest chińska spółka BYD. W 2022 roku prawie co piąty sprzedany „elektryk” był wyprodukowany w jej fabrykach. Na drugim miejscu z 13 – procentowym udziałem w rynku światowym jest amerykańska Tesla. Wielkim dotychczasowym przegranym elektromobilności są przedsiębiorstwa motoryzacyjne z Niemiec. Firmy takie jak BMW, Mercedez i Volkswagen jeszcze w 2016 roku miały  udział w rynku na poziomie 19%. Po 6 latach udział ten spadł do 16%.

Udział wybranych producentów samochodów w globalnym rynku samochodów elektrycznych, 2016-2022

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce

Według danych z końca czerwca 2023 r., w Polsce było zarejestrowano łącznie 45 214 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Kolejne 40 tys. aut to pojazdy częściowo elektryczne (hybrydy). Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17,9 tys. szt. Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania.

Pod koniec czerwca 2023 roku funkcjonowało w naszym kraju 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów). Więcej o samym rozwoju sieci ładowarek pisaliśmy również przy okazji naszej analizy „Tesla spada o ponad 70%. Czy inwestowanie w samochody elektryczne ma dziś sens?”.

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    67
    5
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments