Ceny transportu morskiego coraz niższe

30 lat polskiego eksportu

Ostatnio na naszym portalu wiele pisaliśmy o tym, że globalne łańcuchy dostaw powoli wracają do normy. To, co jeszcze do niedawna było największym kłopotem, czyli bardzo wysokie ceny frachtu morskiego, wracają do rozsądniejszych poziomów. Z czasem konsekwentnie będzie się to przekładać na impulsy dezinflacyjne. Pewnie że na ogólny wzrost cen wpływa wiele czynników. Wysokie ceny energii, dalsza stymulacja fiskalna, czy ceny żywności. Wszystko to dołożyło i dokłada kamyk do inflacyjnego ogródka.

Ceny transportu morskiego są jednak naprawdę istotnym składnikiem wielu dóbr. Spośród 12 monitorowanych tras morskich, najwyższe stawki notowane są dla drogi przez Kanał Sueski z Chin i Azji Wschodniej do Europy Północnej i do portów na Morzu Śródziemnym. To najbardziej popularna droga dostaw z Azji do Europy. Niezależnie jednak od tego, na którą trasę spojrzymy, to ceny są istotnie niższe, niż w szczytach odnotowanych około września 2021 roku.

Nie wrócimy do stanu przed pandemią

Szokowy wzrost cen transportu morskiego będący pokłosiem pandemii, w końcu jednak się normalizuje. Nie zajmie to jednak tygodni, czy miesięcy. Według większości analiz stawki mają szansę powrócić do poziomów około listopada 2020, ale potrwa to jeszcze co najmniej 2-3 kwartały. Wciąż będą o 100% wyższe, niż przed pandemią, ale na poziomy z czasów przed pandemią naprawdę nie ma co liczyć.

Stawki wyższe o 100%, niż przed pandemią wciąż będą jednak o niemal 70% niższe niż na swoich szczytach sprzed roku. To pośrednio będzie oddziaływać na odczyty inflacji na całym świecie. Procesy te jednak trwają. Firmy szybko skłonne są do podwyżek cen, gdy zobaczą, że da się przenieść z nawiązką koszty na klienta i jednocześnie nie są skłonne do równie szybkich obniżek. Proces dostosowania się cen do nowej rzeczywistości jest więc zawsze trochę zaburzony. Raz za szybki, a raz za wolny. W końcu jednak znajduje swoją równowagę.

Spółki zajmujące się frachtem morskim ostatnie dwa lata zaliczyły do najlepszych w całej swojej historii. Pisaliśmy już wcześniej, że spółki zajmujące się frachtem moreskim zaliczyły naprawdę rekordowe zyski, które jednak są nierealne do utrzymania w długim terminie. Rynek też to zrozumiał, bo od swoich szczytów przecenił spółki z tej branży o średnio ponad 50%. Zanim jednak inwestor da się ponieść przesadnym emocjom, to warto, aby z tyłu głowy miał myśl, że minimum 100% wyższe ceny frachtu, niż przed pandemią, które zostają z nami raczej na stałe również niesamowicie podbijają na stałe rentowność tych podmiotów.

Światowe ceny transportu morskiego (1 TEU) od stycznia 2019 do sierpnia 2022 w USD

Do zarobienia,
Piotr Cymcyk

46
2
Zastrzeżenie prawne

Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również: