Obligacje w krótkim terminie wygrają z akcjami

Nie bój się inwestować, gdy rynek jest na szczytach

Zachowanie wskaźnika nastrojów konsumenckich (Consumer Confidence index) w przeszłości nieźle estymowało, jak rynek akcji wypadał na tle rynku obligacji. Im większe były spadki wskaźnika konsumenckiego, tym gorzej rynek akcji wypadał relatywnie do rynku obligacji. Dynamika ostatniego spadku Consumer Confidence jest największa w historii!

Dynamika ostatniego spadku Consumer Confidence jest największa w historii!

Consumer Confidence Index to wskaźnik mierzący ufność konsumencką. Wyrażany jako poziom optymizmu dotyczącego sytuacji gospodarczej przejawiającego się w wysokości oszczędności i wydatków konsumentów. Wskaźnik bazuje na założeniu, że większa ufność konsumencka oznacza wzrost gospodarczy, który przekłada się następnie na większą ilość wydanych pieniędzy, a także wzrost konsumpcji. Niższa ufność spowoduje nadejście recesji, przez co ludzie są skłonni mniej wydawać. Im większa ufność konsumenta, tym większe jego wydatki. Pogarszająca się ufność może tym samym sygnalizować rychłe pojawienie się problemów z gospodarką kraju. Więcej o nim pisaliśmy we wpisie „Consumer Confidence – jak analizować nastroje?”.

Każdego miesiąca pięć tysięcy gospodarstw domowych udziela odpowiedzi ankietowych. Średnio spływa z tego trzy tysiące odpowiedzi. Kwestionariusz składa się z pięciu pytań i poruszone są w nim następujące tematy:

  • aktualna sytuacja gospodarcza
  • sytuacja gospodarcza w przeciągu następnych sześciu miesięcy
  • obecna sytuacja na rynku pracy
  • sytuacja na rynku pracy w przeciągu następnych sześciu miesięcy
  • dochód gospodarstwa domowego w przeciągu następnych sześciu miesięcy

O krótkoterminowej przewadze dziś obligacji nad akcjami pisaliśmy już kilka razy. To kolejny wskaźnik, który potwierdzałby tą zależność i nasze oczekiwania. Oczywiście nie znaczy to, że przez rynek akcji musi przetoczyć się jakaś gigantyczna fala spadków. Przypomnę, że wykres mówi relatywnym porównaniu. Równie dobrze to na obligacjach może zawitać giga hossa, itd.

Taka korelacja nie powinna zaskakiwać. Gdy nastroje konsumenckie szorują po dnie, to zmniejszają się wydatki konsumentów. Ograniczona sprzedaż towarów i usług potencjalnie zmniejsza zyski przedsiębiorstw. Akcje są dziś po ostatnich spadkach dobrze wycenione, ale wiele wskazuje na to, że w krótkim okresie, to obligacje poradzą sobie względnie lepiej.

Do zarobienia,
Karol Badowski

98
4

Oceń materiał!

98
4


Przeczytaj również:

Ankieta

Ile razy FED podniesie stopy w roku 2022?

  • Max 2
  • 3-4
  • Ponad 4

Zobacz wynik

Loading ... Loading ...

Najwyżej oceniane: