Mercadolibre – technologiczny gigant rynków wschodzących
Spóźniłeś się z inwestycją w Amazona? Pozostaje jeszcze Mercadolibre. Technologiczny gigant rynków wschodzących, który ma szansę powtórzyć sukces spółki Jeffa Bezosa. W obliczu dynamicznego postępu technologicznego, digitalizacja gospodarek krajów wschodzących nabiera coraz większego tempa. Imponujące tempo wzrostu na rynkach takich jak Ameryka Łacińska napędzane jest przez wiele czynników, od makroekonomicznych, politycznych czy społecznych, aż po demograficzne. W regionie tym żyje 660 milionów ludzi odpowiadających za produkcję 6 bilionów dolarów PKB. Gdyby ten obszar stanowił jedno państwo, jego potencjał ekonomiczny sklasyfikowałby go na trzecim miejscu w rankingu największych światowych gospodarek.
W kontekście tych zmian jedna firma wyróżnia się jako lider regionu i przekształca krajobraz branży finansowej oraz e-commerce na rynkach takich jak Brazylia, Argentyna i Meksyk. Spółką tą jest MercadoLibre (MELI), której celem jest „demokratyzacja handlu i usług finansowych w celu odmienienia jakości życia milionów ludzi”.
Rewolucyjne dla regionu innowacje spółki wykorzystywane są przez imponującą liczbę 148 milionów aktywnych użytkowników. Jest to więcej niż populacja Meksyku (126 milionów).
Jak powstało Mercadolibre?
MercadoLibre pojawiło się w biznesowym świecie w 1999 roku jako owoc wizji Marcosa Galperina. Marcos rozwinął swój biznesplan podczas projektów na studiach magisterskich na Uniwersytecie Stanforda. Postanowił połączyć siły z Stelleo Passem Toldą i Hernánem Kazahem. Celem ich projektu było odtworzenie sukcesu spółki eBay, będącej platformą e-commerce stworzoną w Stanach Zjednoczonych, lecz z zasięgiem obejmującym teren Ameryki Łacińskiej. Oboje rozpoczęli ten projekt w garażu w dzielnicy Saavedra, w mieście Buenos Aires.
Warto również wspomnieć, że Marcos Galperin nadal piastuje funkcje CEO spółki z 7,56% udziałem w akcjonariacie. Jest on także powszechnie uznawany za jednego z największych przedsiębiorców technologicznych w Ameryce Łacińskiej. Pod jego kierownictwem firma dynamicznie rozwijała się i wchodziła na nowe rynki oraz wprowadzała nowe linie biznesowe. Marcos cieszy się również dużym uznaniem wśród pracowników MercadoLibre, o czym świadczy 94% pozytywnych opinii na portalu Glassdoor. Ogólna ocena firmy przez własnych pracowników wynosi imponujące 4,4 na 5, co może świadczyć o wysokiej kulturze organizacyjnej panującej w spółce.
Posiadając wsparcie finansowe od znaczących instytucji, takich jak JP Morgan czy Santander, firma wkrótce zaczęła rosnąć w siłę, która przyciągnęła uwagę światowego lidera – eBay. W 2001 roku firma ta zainwestowała w MercadoLibre, nabywając 19,5% udziału. Mimo że eBay sprzedało swoje udziały w MercadoLibre w 2016 roku, obie firmy nadal ze sobą współpracują.
Ekosystem komplementarnych biznesów MercadoLibre
MercadoLibre oferuje zintegrowany zestaw usług, produktów i platform, które współdziałają ze sobą, tworząc wszechstronny i synergiczny ekosystem. To między innymi różnorodność oferowanych usług pozwala spółce na tworzenie większej wartości dla klientów i sprzedawców oraz umożliwia zwiększanie zaangażowania użytkowników w wielu aspektach ich życia online. Jest to również źródło silnych przewag konkurencyjnych spółki.
Na poniższej grafice znajdują się główne biznesy MercadoLibre, które porównałem do ich globalnych odpowiedników w celu łatwej wizualizacji. Nie są to jednak wszystkie przedsięwzięcia spółki. Firma ciągle próbuje rozszerzać swój ekosystem wchodząc w nowe obszary, takie jak ostatnio streaming w stylu Netflixa (MercadoPlay) czy MELI+ w stylu Amazon Prime. Ponadto, rok temu spółka stworzyła własną kryptowalutę w ramach programu lojalnościowego.
Główne segmenty biznesowe rozdzielić należy jednak na e-commerce (MercadoLibre Marketplace, MercadoEnvios, MercadoAds oraz MercadoShops) odpowiadający za ponad 55% udziału w przychodach oraz Fintech (MercadoPago oraz MercadoCredito) generujący ponad 40% przychodów.
MercadoLibre Marketplace – sekcja ecommerce
MercadoLibre Marketplace to internetowa platforma handlowa dostępna za pośrednictwem strony internetowej i aplikacji mobilnej, podobna do polskiego Allegro. Umożliwia ona sprzedawcom, handlowcom i osobom fizycznym wystawianie i sprzedawanie produktów. Towary dostępne są w różnych kategoriach, takich jak elektronika, odzież, artykuły gospodarstwa domowego, samochody, zabawki, książki czy towary konsumpcyjne. Szeroka gama produktów dostępnych na stronie sprawia, że firma jest zdywersyfikowana i działalność operacyjna platformy nie jest uzależniona od konkretnego segmentu.
Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!
Premium
Dołącz do Strefy Premium DNA.
Już od 49 zł miesięcznie!
Do zarobienia!
Jurek Tomaszewski
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.