Czy warto zapisać się na debiut Big Cheese Studios?

Czy warto zapisać się na debiut Big Cheese Studios?

Studio Wielkiego Sera, czyli Big Cheese Studio, to kolejna spółka, która jeszcze w 2021 roku trafi na główny parkiet GPW. Big Cheese Studio to wydawca jednej z bardziej dochodowych gier w obrębie również notowanej Grupy PlayWay – Cooking Simulator, której faktycznie ciężko odmówić sukcesu. Czy ten zaplanowany debiut przy obecnym fatalnym sentymencie do całego sektora gamingowego na krótko przed zaplanowaną na II połowę 2022 roku premierą sequela Cooking Simulator 2 to okazja, czy bardziej pułapka? Sprawdzamy na ile warto zainteresować się tym IPO.

Debiut Big Cheese Studios – co warto wiedzieć

Jak zawsze spójrzmy na starcie w szczegóły techniczne oferty. Ważne dla inwestora daty to 29 października oraz 8 listopada (do godziny 17:00!). W tych dniach możesz złożyć zapis na akcje. Jeśli interesowałby Cię zapis o wartości większej niż 200 tysięcy złotych, to czas masz nawet do 9 listopada (również do 17:00). Niezbędne będzie posiadanie konta w jednej z poniższych instytucji:

  • Dom Maklerski mBanku
  • Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska
  • Dom Maklerski ipopema
  • Dom Maklerski BDM

Informacje o przydziale akcji i ewentualnej redukcji poznamy 15 listopada. Wtedy też powinieneś otrzymać nadpłacone środki z powrotem. Cena maksymalna, po której składane są zapisy na akcje to 35 zł za akcje.

Harmonogram oferty publicznej Big Cheese Studios

Harmonogram oferty publicznej Big Cheese Studios

Gaming jest szerokim sektorem o różnych modelach biznesowych. Poza standardowymi grami na komputery lub konsole mamy przecież „darmowe” gry mobilne z mikropłatnościami, czy gry typu kasyno. Mamy spółki celujące w wielkie wysokobudżetowe produkcje i takie, które celują w wolumen kosztem jakości. Sentyment do całego sektora jest jednak od czasu problemów CyberPunka dość spójny i na palcach jednej ręki policzę spółki, który ostatni rok zaliczyłyby do udanych.

Mimo wszystko warto spojrzeć na porównanie kapitalizacji spółek gamingowych, żeby wiedzieć, z jakim potencjalnie podmiotem mamy do czynienia. Big Cheese Studio przy cenie maksymalnej równej 35 złotych za akcje osiąga kapitalizację na poziomie około 145 mln złotych (uwzględniając akcje nowej emisji).

Potencjalna kapitalizacja Big Cheese Studio na tle innych wybranych spółek gamingowych z GPW
(w mln zł na 03.11.2021)

Potencjalna kapitalizacja Big Cheese Studio na tle innych wybranych spółek gamingowych z GPW 
(w mln zł na 03.11.2021)
Opracowanie: DNA Rynków

Cała oferta obejmuje 135 tysięcy akcji nowej emisji oraz pakiet ponad 662 tysięcy akcji starszych emisji. Po IPO do samej spółki trafi więc mniej niż 5 mln złotych. To nie jest emisja z celem na pozyskanie wielkich pieniędzy na rozwój, a raczej na częściowe spieniężenie się dotychczasowego akcjonariusza głównego – Grupy PlayWay. Łączna wartość oferty publicznej licząc po maksymalnej cenie 35 zł, wynosi około 28 milionów złotych.

Spółki z GPW o podobnej wielkości, co Big Cheese Studio (w mln zł)

Spółki z GPW o podobnej wielkości, co Big Cheese Studio (w mln zł)
Opracowanie: DNA Rynków

Studio jednej gry (na razie)

Spółka jest częścią Grupy PlayWay, która na GPW regularnie wprowadza swoje spółki córki. Po debiucie wciąż będzie posiadała ponad 50% kapitału, więc pozostanie wyznaczającym kierunek właścicielem. W przypadku mniejszych studiów wydających gry, którym daleko do segmentu AAA taka współpraca z reguły mocno opłaca się z perspektywy marketingowej oraz cross-sellingowej. Big Cheese ma bowiem dzięki niej możliwość wykorzystania siły promocyjnej wszystkich spółek z Grupy PlayWay. W efekcie możliwa jest wysyłka kuponów rabatowych do graczy innych hitów jak Car Mechanic Simulator, czy House Flipper, a gry są promowane o wiele szerszym kanałem.

Big Cheese Studio skupia się na najbardziej klasycznym modelu biznesowym gamingu, czyli robimy grę i ją sprzedajemy. Obecnie to studio jednej gry – Cooking Simulator i dodatków do niej. Cooking Simulator obejmuje wersję podstawową oraz trzy płatne dodatki i kolejne darmowe. Premiera odbyła się w 2019 roku i sprzedała się na Steam w ponad 650 tysiącach sztuk (dane na 30 czerwca 2021), stając się czwartą najlepiej sprzedawaną w całej grupie PlayWay. Spółka przymierza się co prawda do nowych produkcji, ale każda jest dopiero na etapie koncepcji lub początkowego tworzenia.

Nie maco przywiązywać się do wszystkich produkcji zapowiadanych przez spółkę, bo dość pospolitym jest w tej branży wrzucanie do sieci kilku i procesowanie dalej jednego, który zdobędzie największe zainteresowanie na Steam. Poza Cooking Simulator 2, na pewno tworzone obecnie jest Pizza Empire oraz B17 Squadron.

Przy obecnym zespole Big Cheese jest w stanie realizować jeden duży projekt (gra) oraz jeden mniejszy (dodatek lub wejście na nową platformę) jednocześnie. Gotówka pozyskana z emisji ma docelowo zwiększyć zatrudnienie i w efekcie pozwolić na jednoczesną produkcję nawet 3 gier, co rozszerzy liczbę premier do 2 rocznie. Jak na razie jednak wózek BCG ciągnie jednak w całości Cooking Simulator i jego dodatki. Sprzedaż całej serii i dodatków widać z rozbiciem na poszczególne kwartały poniżej.

Sprzedaż Cooking Simulator i dodatków w tysiącach sztuk w poszczególnych kwartałach.

Sprzedaż Cooking Simulator i dodatków w tysiącach sztuk w poszczególnych kwartałach.
Opracowanie: DNA Rynków

Po pierwszym sukcesie w 2019 roku, gdy niedługo po premierze gra awansowała na pierwszą pozycję najlepiej sprzedających się na Steam. Późniejsza sprzedaż wyhamowała, co jest dość naturalnym procesem. Później jednak kolejne płatne dodatki do Cooking Simulator ponownie ożywiły sprzedaż, a ich produkcja zawsze jest o wiele tańsza, niż nowej gry.

Na pierwszy rzut oka rozczarowanie może budzić ostatni znany w pełni drugi kwartał 2021 roku, gdzie sprzedaż wyraźnie osłabła. Ostatni dodatek jednak debiutował już blisko 1.5 roku temu, co na pewno częściowo odpowiada za ten spadek zainteresowania. Jednak to właśnie w bieżącym trzecim kwartale 2021 miała miejsce premiera gry w wersji VR, która już sprzedała się w ponad 35 tysiącach sztuk i jest najlepiej sprzedającą się VR w całej Grupie PlayWay. Faktycznie trudno wyobrazić sobie bardziej wdzięczny temat, do zręcznościowej gierki w takim trybie. Rynek VR na Steam to zaledwie ~1/4 ogólnego. W toku debiutów na kolejnych platformach, jak PS VR Store, czy Oculus potencjał sprzedażowy ma przed sobą prostą drogę do wzrostów. Wersja VR ma więc szansę stać się bardzo mocnym punktem przychodów w całej serii Cooking Simulator.

Dodatkowo we wrześniu 2021 miał miejsce debiut dodatku Cooking Simulator Pizza na PlayStation i Xbox. W ogóle sam Cooking Simulator debiutował na PlayStation dopiero w maju 2021. Spodziewać należy się też debiutu kolejnego dodatku Cooking Simulator – Shelter. Wsparcie dla pierwszej wersji flagowej gry będzie więc utrzymane. Wszystko to powinno mocno przełożyć się na sprzedaż w trzecim i czwartym kwartale 2021, niwelując spadek zainteresowania z 2Q 2021.

Najbardziej dochodowe gry z Grupy PlayWay

Najbardziej dochodowe gry z Grupy PlayWay
Źródło: Raport DM BOŚ

Biorąc pod uwagę te wszystkie dane nietrudno dojść do wniosku, że o prawdziwym sukcesie spółki zdecyduje premiera sequela Cooking Simulator 2. To dla potencjalnego akcjonariusza być albo nie być. Tę weryfikację spółka zapowiada na druga połowę 2022 roku. Wtedy też zapowiadana jest premiera. Wydaje się to jednak mocno wątpliwe. Na koniec 2020 roku, łączna wartość skapitalizowanych prac nad grą wyniosła 250 tysięcy zł. Zgodnie z zapowiedziami budżety nowych gier mają sięgać 1.5 mln zł. Jeśli zachowano by dotychczasowe tempo rozwoju gry, a do czasu braku wzrostu zatrudnienia jest to raczej pewne, to obstawiałbym, że premiera zostanie przesunięta na 2023 rok.

Tym bardziej że dokładnie na drugą połowę 2022 spółka planuje też premiery wspomnianych Pizza Empire oraz B17 Squadron, a faktyczny start produkcji ma odbyć się dopiero po pozyskaniu środków z trwającej emisji. Jak planują dowieźć tyle tematów w maksymalnie rok? Nie wiem i średnio w to wierzę. Opcją jest też kompletne przesunięcie wszystkiego poza Cooking Simulator 2 i przerzucenie wszystkich mocy na sequel faktycznie wypuszczając go w ostatnim kwartale 2022 roku. Zwłaszcza że potencjał Pizza Empire i B17 nie jest aż tak wysoki, jak sequela flagowej gry. Wielkości grup na Steam nie porywają dla żadnej z nich. Myślę, że nie bez powodu w prospekcie spółka nie chwali się wishlistą dla tych pozycji.

Oczywiście nie jest to jeszcze żaden wyznacznik sukcesu. Niedawny hit Gas Station Simulator, który okazał się jedną z najlepszych gier w historii Grupy PlayWay, na grupie Steam rok przed premierą miał niecałe 2200 użytkowników. Nigdy nie wiadomo, która akurat gra odpali, choć faktycznie niektóre mają większy potencjał od innych.

Jestem mocno przekonany, że w przypadku sukcesu i pozytywnego odbioru Cooking Simulator 2, przychody i zyski spółki wzrosną niezwykle mocno, zwłaszcza że najważniejsza dla spółki platforma dystrybucyjna Steam (generująca 80% przychodów w 2020 roku) od czasu wydania pierwszej wersji Cooking Simulator wzrosła z 16,3 do 25,3 mln użytkowników. Docelowa grupa odbiorców mocno się więc powiększyła.

Liczba użytkowników platformy Steam

Liczba użytkowników platformy Steam
Źródło: Raport DM BOŚ

Tylko że gra zawsze może okazać się porażką. To w zasadzie największe ryzyko w całej tej inwestycji. Inna ze spółek z grupy PlayWay – Games Operators również przygotował sequel swojego hitu 911 Operator. Tyle tylko, że już 112 Operator publiki nie porwał. Efekty słabej premiery są na kursie widoczne dość jednoznacznie. Zwłaszcza gdy mówimy o spadku rzędu 75% w niecałe dwa lata.

Notowania Games Operators od debiutu

Notowania Games Operators od debiutu

Program motywacyjny i polityka dywidendowa

Warto mieć to na uwadze, jeśli interesuje nas długoterminowa inwestycja. Do nieodpłatnego objęcia 280 tysięcy akcji (ok 7% całości) uprawnieni będą kluczowi pracownicy, jeśli tylko osiągnięte zostaną konkretne cele do końca 2023 roku. Cele są następujące i każdy wart jest 20% programu motywacyjnego.

  1. Osiągnięcie o 20% większego wolumenu sprzedaży sequela Cooking Simulator 2 (na PC) w okresie 3 miesięcy od dnia premiery w porównaniu do pierwszej części gry.
  2. Osiągnięcie o 20% większego wolumenu sprzedaży gry Cooking Simulator 2 (na Xbox i PlayStation) w okresie 3 miesięcy od dnia premiery w porównaniu do pierwszej części gry.
  3. Osiągnięcie pozytywnych ocen gry Cooking Simulator 2 (na PC) na poziomie minimum 75% ocen pozytywnych na Steam.
  4. Pozyskanie i wydanie przez Spółkę co najmniej dwóch gier w segmencie wydawniczym, z założeniem, że każda z tych gier musi mieć powyżej 20 tysięcy wpisów na liście życzeń na Steam na koniec 2023 roku.
  5. Wydanie przez Spółkę co najmniej trzech gier własnych do końca 2023 roku, z czego przynajmniej jedna będzie miała sprzedaż większą niż 6% (!). kwoty sprzedaży Cooking Simulator w wersji na PC w ciągu 4 miesięcy.

Punkt 1 i 2 brzmią bezdyskusyjnie sensownie. W końcu to od sequela poprzedniego hitu zależy niemalże w całości wycena spółki. Punkt 3 również brzmi sensownie, ale jego spełnienie nie powinno być trudne, jeśli spodziewamy się dobrej sprzedaży samej gry. Punkt 4 oznacza de facto wejście w zupełnie nową dla spółki gałąź biznesu, a zarówno po prospekcie, jak i wypowiedziach kluczowych osób ciężko odnieść wrażenie, że są tym zainteresowani. Może został on przez Zarząd spisany na straty, bo po prospekcie nie widać żadnych przygotowań w tym zakresie. Punkt ostatni wygląda z kolei, jak darmowe 20%, bo wymóg sprzedaży w kwocie wyższej niż 6% (słownie SZEŚĆ) kwoty sprzedaży Cooking Simulator nie wygląda zbyt ambitnie. Na upartego Zarząd i rodzina może sam wygenerować taki popyt 🙂

Inwestowanie dywidendowe w takie młode spółki nie należy do ulubionych przeze mnie strategii inwestycyjnych, ale dopóki akcjonariuszem głównym pozostaje Grupa PlayWay, to nie mam wątpliwości, że ogłoszona polityka dywidendowa zakładająca przeznaczanie 90% zysku na wypłatę do akcjonariuszy zostanie utrzymana. W końcu to najprostszy sposób na wyciąganie ze swojej spółki córki gotówki. Wypłata ta obwarowana jest jedynie dwoma warunkami:

  • planowane przychody ze sprzedaży gier w roku wypłaty dywidendy będą wyższa niż planowane potencjalne inwestycje i koszty wytworzenia gier w tym samym roku.
  • po wypłacie dywidendy na koncie spółki pozostanie minimum 2 mln zł gotówki.

Oba brzmią rozsądnie, bo oba zabezpieczają przed pozostawieniem spółki z projektami, ale bez środków. Nie ma się do czego przyczepić.

Czy warto zapisać się na debiut Big Cheese Studio?

Podoba mi się ta spółka. Podoba mi się pełny lock-up i deklaracje PlayWay o braku dalszej sprzedaży. Podoba mi się sensowna polityka dywidendowa. Podoba mi się zdywersyfikowany portfel platform.

Mniej podoba mi się, że to spółka jednej gry i jej dodatków. Z drugiej strony na zaledwie kilku grach (tak, zupełnie innych, ale jednak) Huuuge Games, czy Ten Square Games zrobiło miliardowe biznesy. Zresztą CD Projekt nie jest lepszy i też jedzie na jednej grze. Mniej podoba mi się potencjalne rozwodnienie akcjonariuszy, bo jestem przekonany, że 80% programu motywacyjnego zostanie dowiezione. Z drugiej strony w przypadku realizacji takiego rozwodnienia zyski spółki powinny wzrosnąć zauważalnie.

Sentyment do gamingu jest dziś fatalny, ale po słabym 2021 roku widzę w nim potencjał na rok 2022. Liczę się z tym, że premiera Cooking Simulator 2, to dla Big Cheese Studio albo trampolina, albo gilotyna. Niemniej jednak w zdecyduję się złożyć swój zapis na to IPO. Oferta jest niewielka, ale przy obecnym sentymencie zdziwiłaby mnie redukcja większa niż 70%, a docelowo chciałbym na początku ulokować tu 1% całego portfela, więc zdecyduję się na zapis rzędu 3% jego wartości.

Do zarobienia!
Piotr Cymcyk

Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
63
0

Oceń materiał!

63
0


Może Cię zainteresować również:

Ankieta

Jakiego sektora analizę chciałbyś przeczytać najbardziej?

  • Drony
  • Druk 3D
  • Blockchain

Zobacz wynik

Loading ... Loading ...

Najwyżej oceniane: