Uber – to już nie jest firma przewozowa

Uber to amerykańskie przedsiębiorstwo założone w 2009 roku przez Garretat Campa i Travisa Kalanicka z siedzibą w San Francisco i prowadzące działalność w około 10 500 miast. Uber to w zasadzie korporacja taksówkarska, ale bardziej adekwatnym określeniem byłoby platforma technologiczna zapewniająca przejazd ludzi lub towarów z punktu A do punktu B. Uber nie posiada żadnych własnych pojazdów, a zamiast tego otrzymuje prowizję od każdej rezerwacji. Taryfy są podawane klientowi z wyprzedzeniem, ale różnią się przy użyciu dynamicznego modelu cenowego opartego na lokalnej podaży i popycie w momencie rezerwacji. To właśnie wprowadzenie tego modelu było jednym z czynników do tak szybkiego rozwoju spółki.
Uber dostępny jest w około 72 krajach na całym świecie. Jak widzimy na wykresie poniżej najważniejszym rynkiem dla spółki jest rynek USA oraz Kanady, który w 2019 roku odpowiadał za 65% przychodów spółki. Warto jednak zauważyć szybki rozwój rynku Asia Pacific, który w 2021 roku podwoił ilość uzyskanych przychodów. To właśnie m.in. ten szybki rozwój działalności w Azji i Pacyfiku spowodował, iż rynek USA oraz Kanady w 2021 roku odpowiadał już „tylko” za 57% przychodów całej spółki.
Przychody Uber w podziale na regiony

Uber poza rozwijaniem kolejnych własnych produktów oraz usług posiada wiele różnych mniejszościowych udziałów w innych firmach przewozowych z całego świata. Strategia rozwoju spółki obejmowała restrukturyzację własnej działalności i aktywów poprzez brak działalności oraz zbycie aktywów w niektórych jurysdykcjach oraz współpracę i inwestowanie w lokalne firmy przewozowe i dostawcze, aby uczestniczyć na tych rynkach zamiast działać na tych rynkach niezależnie. W rezultacie znaczna część aktywów spółki to pozycje z mniejszościowymi właścicielami, m.in. w Didi, Grab, ourYandex.Taxi joint venture, Lime, Zomato oraz Aurora. Warto dodać, iż Uber nie posiada praktycznie żadnego wpływu na codzienną działalność tych podmiotów.
Spółka dzieli swoją działalność operacyjna oraz sprawozdawczą na 3 segmenty:
- Mobility
- Delivery
- Freight
Przychody Uber w podziale na segmenty

Jak widzimy na wykresie w 2019 roku (oraz w poprzednich latach) spółka osiągała swoje przychody głównie z przewozu osób. Jednak pandemia koronawirusa sprawiła, że Uber musiał nieco zmienić charakter swojej działalności. Jak dobrze wiemy różnego rodzaju obostrzenia oraz restrykcje, a także kwarantanny musiały odbić się na tym segmencie działalności. Spółka jednak szybko potrafiła dostosować się do otoczenia. Pandemia spowodowała drastyczny spadek fizycznych obecności w restauracjach, co spowodowało wzrost zamówień jedzenia przez Internet. Uber dostrzegł tu lukę i mocniej postawiła na segment dostaw. Jak widzimy na wykresie w 2021 roku to dostawy towarów a nie przewóz osób był segmentem, który przyniósł spółce najwięcej dochodów. Segment Delivery oraz Freight w 2021 roku przyniosły spółce ponad dwa razy więcej przychodów w porównaniu do roku 2020. Doświadczenie spółki, które zostało wypracowane w początkowych latach istnienia, które dotyczyło logistyki przewozu osób, spółka perfekcyjnie wykorzystała do zaistnienia na rynku przewozu towarów.
Segment mobility
Analiza tej spółki jest zamknięta dla Strefy Premium DNA. Zaloguj się, żeby przeczytać całość oraz poznać naszą historię aktywności ze spółką.
Czytaj wszystkie treści BEZ OGRANICZEŃ!
Premium
Dołącz do Strefy Premium DNA.
Jedynie 39 zł miesięcznie!
Kurs akcji Uber
Nota prawna: Powyższy materiał, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Podsumowania Tygodnia, Analizy spółek oraz Portfel DNA Rynków jest jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.