Warren Buffett i See’s Candies: Analiza przełomowej inwestycji, która zmieniła inwestora

see's candies

Warren Buffett jest prawdopodobnie najlepszym inwestorem naszych czasów. Dzięki swojej pracy i umiejętnościom stał się jednym z 10 najbogatszych ludzi na świecie. Jego fundusz inwestycyjny przez ponad 60 lat był w stanie zarabiać dla akcjonariuszy 20% średniorocznej stopy zwrotu! Świetnym przykładem firmy wysokiej jakości, którą kupił Buffett, było See’s Candies w 1972 r.

Buffett nazywa firmę See’s Candies swoim „biznesem marzeń”. Dla akcjonariuszy Berkshire Hathaway wygenerowała ona stopę zwrotu przekraczającą 8000%. Była to pierwsza firma w portfolio Berkshire, która została przejęta nie dlatego, że była skrajnie tania, ale dlatego że była wyjątkowo dobrym przedsiębiorstwem. Na jej zakup bardzo mocno wpłynął Charlie Munger. Bez niego Buffett prawdopodobnie nie kupiłby firmy przy wskaźnikach C/WK = 3 i C/Z = 12,5.

Najważniejsze daty z inwestycyjnej kariery Buffetta

Czym było See’s Canyds?

Założona w 1921 roku przez Charlesa See i jego rodzinę firma See’s Candies, zaczęła od prostego założenia sprzedaży wysokiej jakości cukierków wytwarzanych z najlepszych składników. Rodzinna firma, zakorzeniona w oryginalnych przepisach, szybko zyskała pozycję dostawcy pysznych czekoladek i cukierków w Los Angeles, a z czasem i w całej Kalifornii. Sklepy marki wyróżniały się zdecydowanie produktami najwyższej klasy. 

Był to towar premium, na który mogli sobie pozwolić najbogatsi Amerykanie. Firma znalazła się w pewnej niszy. Nie konkurowała bowiem ceną, ale jakością i bardzo dobrą obsługą klienta. Firma zawsze szczyciła się świeżością swoich produktów, które nie zawierały konserwantów, a ich okres przydatności do spożycia wynosił zaledwie kilka tygodni. Obowiązywało hasło „jakość bez kompromisów”. W latach dwudziestych XX wieku See’s posiadało 12 sklepów.

Podczas Wielkiego Kryzysu i II wojny światowej firma See pozostała wierna swoim zasadom. W czasach, gdy masło, cukier i śmietana były surowo reglamentowane, firma miała wybór. Mogłaby używać gorszych składników i utrzymać wielkość sprzedaży, lub mógłby trzymać się składników wyższej jakości i sprzedawać znacznie mniejsze wolumeny. Rodzinna spółka wybrała tę drugą opcję i każdego dnia zamykała sklep, gdy kończyły się zapasy.

Po śmierci Mary (ówczesnej twarzy firmy) w 1939 roku Charles (a później jego syn Laurance) przejął stery. W latach 1960-1970 firma See rozpoczęła ekspansję na sąsiednie stany. Laurence See był wybredny w kwestii nowych lokalizacji sklepów See. Sprawdzał dokładnie dane demograficzne i średnią zamożność konkretnego hrabstwa. Zbyt biedne lokalizacje musiały być odrzucone. Lokalnych mieszkańców nie byłoby bowiem stać na słodycze klasy premium.

Wygląd sklepu See’s Candies na początkowych dziesięcioleciach działalności

Nowy prezes See’s Candies i firma na sprzedaż

Do 1971 roku sieć See’s rozrosła się do ponad 160 sklepów w zachodnich stanach i na Hawajach . Firma miała linię produktów obejmującą ponad 60 odmian cukierków. Laurence See, najstarszy syn założyciela Charlesa See zmarł w 1969 roku w wieku 57 lat. Kierownictwo firmy przeszło następnie na Harry’ego See, młodszego brata Laurence’a. Chociaż Harry był aktywnie związany z firmą przez wiele lat, miał inne zainteresowania, na przykład prowadził winnice. Nie był aż tak blisko osadzony w biznesie co dotychczasowi prezesi.

Niedługo po przejęciu władzy przez Harry’ego rodzina See ogłosiła, że ​​firma jest na sprzedaż. Przemysł słodyczy na początku lat 70. składał się z wielu małych firm, a niewiele z nich osiągało roczną sprzedaż przekraczającą 50 milionów dolarów. Sprzedaż firmy See w roku finansowym 1971 wyniosła nieco ponad 28 milionów dolarów.

Konsumpcja słodyczy rosła z roku na rok, choć tylko o bardzo niewielki procent, a duża konkurencja oznaczała, że ​​firmy musiały utrzymywać rentowność poprzez kontrolę kosztów. Chociaż firma See 's nie była szczególnie duża, była firmą wiodącą. Jej konkurentami były inne znane marki krajowe, w tym Hershey Foods Corporation, Tootsie Roll, Russell Stover Candies i Fanny Farmer Candy.

Wymarzony biznes Buffetta

Za sprawą Charlie Mungera, który mieszkał w Kalifornii Warren Buffet, usłyszał o „niezwykłej firmie sprzedającej cukierki” już w roku 1970. „Wyrocznia z Omaha” na początku nie była przekonana co do pomysłu przecięcia przedsiębiorstwa za 3-krotność jej wartości księgowej, ale Munger nalegał i w końcu dopiął swego. Po raz pierwszy Buffetta bardziej przekonał jakość biznesu niż jego cena.

W liście do akcjonariusza z 1983 r. Warren Buffett wyjaśnia, co mu się podoba w firmach przynoszących wysokie zyski oraz jak firmy takie jak See’s Candies radzą sobie w środowisku inflacyjnym, zużywając mniej kapitału i generując większe zyski, tworząc w ten sposób większą wartość dla akcjonariuszy.

Uznał, że See ma 3 wyraźne zalety:

  1. Posiadała silną fosę z całą rzeszą lojalnych klientów.
  2. Jej produkt był tak dobry, że klienci tolerowali podwyżki cen.
  3. Firma mogła rozwijać się bez dużych inwestycji kapitałowych.

Spoglądając na wyniki finansowe z lat 1960 – 1971 można zauważyć, iż średnioroczne tempo wzrostu przychodów spółki wynosiło 5%. Natomiast tempo wzrostu zysków już 10%. Co oznacza, że marża w całym tym okresie rosła. See’s Candies miało także bardzo zdrowy bilans. Prawie żadnych długów, a marża zysku brutto w 1971 roku wynosiła 54%.

Wyniki finansowe See’s Candys w latach 1960 – 1971

Rozwój See’s Candies po roku 1972

W ciągu następnych 10 lat liczba sklepów See’s powiększyła się ze 167 do 214, co stanowi niezwykle skromną stopę wzrostu wynoszącą około 2% rocznie.  Podobnie łączny wolumen sprzedanych przez firmę słodyczy wzrósł jedynie z 16,9 mln do 24,7 mln funtów, czyli 3% rocznie. Oczywiście, gdyby poprzestać tylko na omówieniu tych dynamik, to należałoby powiedzieć, że inwestycja Buffetta była klapą.

Jednak było zupełnie odwrotnie, a wszystko dzięki zyskom, które rosły w tempie 19 procent rok do roku. Przychody natomiast o 13% średniorocznie. Tutaj pomogła też wysoka inflacja, która w latach 1972 – 1983 była w Stanach Zjednoczonych i oscylowała średnio wokół 7%. Buffett z Mungerem zauważyli jednak, że mogą podwyższać ceny cukierków swojej nowo przejętej firmy, w tempie wyższym niż wynosiła inflacja. Ich klienci to zaakceptują.

Dane odnośnie dynamik wzrostu See’s Candies

Lekcja jaka płynie z inwestycji Buffetta w See’s Candys

Przewagą konkurencyjną, jaką posiada See’s Candys, jest marka. Firma przez dziesięciolecia opracowywała obietnicę składaną konsumentom, że będzie oferować wysokiej jakości czekoladę oraz fantastyczną obsługę zawsze, gdy konsument jej potrzebuje. Jako inwestorzy powinniśmy uczyć się od Warrena Buffetta, że opłaca się płacić większą cenę za firmę wysokiej jakości. Naprawdę świetny biznes musi mieć trwałą „fosę”, która chroni doskonałe zwroty z zainwestowanego kapitału. Takim biznesem było właśnie See’s Candies.

Roczne zyski See’s Candies na przestrzeni lat

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    67
    5
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments