Programy lojalnościowe dla akcjonariuszy coraz popularniejsze na świecie. Jesteś akcjonariuszem Swatch? Dostaniesz zegarek!
W dynamicznym i konkurencyjnym świecie biznesu, przedsiębiorstwa starają się rozwijać różnorodne strategie mające na celu utrzymanie swojej pozycji na rynku oraz zadowolenie klientów i akcjonariuszy. Jednym z narzędzi, które zyskało na popularności w ostatnich latach, są programy lojalnościowe skierowane nie tylko do klientów, ale także do akcjonariuszy. Takie programy pozwalają firmom budować i utrzymywać relacje z akcjonariuszami, a także motywować ich do długoterminowego zaangażowania w przedsiębiorstwo.
Program lojalnościowy to strategia marketingowa, mająca na celu zachęcenie do pozostania przy danej marce. Celem jest zaangażowanie klienta, aby pozostał on przy spółce. Programy lojalnościowe skierowane do akcjonariuszy mają jednak nieco inne zadanie niż te skierowane bezpośrednio do klientów. Ich celem jest poprawienie sentymentu rynkowego wokół akcji firmy.
Dzięki dodatkowym zachętom większe grono inwestorów może zostać akcjonariuszami. Pozytywnie wpływa to na notowania akcji przy innych czynnikach niezmienionych.
Programy lojalnościowe spółek zagranicznych
Historia programów lojalnościowych dla akcjonariuszy na zagranicznych rynkach kapitałowych jest o wiele dłuższa. W największych programach tego typu we Francji uczestniczą setki tysięcy inwestorów. Oto kilka ciekawszych przykładów programów lojalnościowych skierowanych do akcjonariuszy od zagranicznych spółek:
- Japan Airlines – 100 akcji uprawnia do nawet 50% rabatu na krajowe bilety lotnicze
- Engie – wejściówki na wydarzenia sportowe,
- Airbus – możliwość zwiedzania fabryki
- L’Oreal – zniżki na produkty
- Lindt – wysyła raz w roku pudełko czekoladek swoim klubowiczom
- Carnival – zniżki na rejsy wycieczkowe
- Swatch – raz w roku zegarek z limitowany edycji
- Ford – zniżka na samochody i wybrane usługi
- Intercontinental – zniżki na noclegi w swoich obiektach
- AMC – amerykańska sieć kinowa oferująca swoim akcjonariuszom zniżki zarówno na bilety oraz na gastronomię w ich obiektach
Programy lojalnościowe polskich spółek
Polskie spółki giełdowe dopiero wkraczają w świat benefitów dla akcjonariuszy, po tym, jak na większą skalę program rozpoczął Orlen. Na dziś zaledwie kilka firm decyduje się na taki gratis. Szkoda, bo to naprawdę nisko wiszące owoce do zebrania, jeśli chodzi o poprawę zainteresowania spółką i rynkiem. Stosunkowo niskim kosztem można mocno zwiększyć jakość relacji inwestorskich.
Orlen
Każda osoba posiadająca co najmniej przez miesiąc co najmniej mniej 50 akcji największego polskiego koncernu paliwowego może kupować paliwo od 10 do 15 groszy taniej na litrze, w zależności od rodzaju paliwa. Inwestorowi-klientowi przysługuje również 10-proc. zniżki na inne produkty dostępne na stacjach. Do skorzystania z propozycji konieczne jest zamówienie specjalnej karty w jednym z sześciu współpracujących domów maklerskich, w którym klient posiada otwarty rachunek (BM PKO, BM mBanku, DM BOŚ, BM Aliora, DM Noble Securities, BM Santander).
PZU
PZU to kolejna duża spółka posiadająca całkiem ciekawą ofertę dla swoich akcjonariuszy. Inwestor posiadający 100 akcji w Biurze Maklerskim Pekao, Biurze Maklerskim Alior Bank lub Domu Maklerskim BOŚ otrzymuje zniżki na ubezpieczenia. W pierwszym roku posiadania akcji jest to 10 proc., a po roku 20 proc. Dodatkowo można zyskać zniżkę na członkostwo w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych: 100 proc. zniżki na roczne członkostwo podstawowe i 50 proc. zniżki na roczne członkostwo rozszerzone.
Unimot
Od niedawna funkcjonuje również program lojalnościowy Unimotu. Warunkiem jest posiadanie co najmniej 100 akcji przez co najmniej 6 miesięcy. W jego ramach funkcjonują trzy poziomy członkostwa: Red+, Silver+ oraz Vip+. W ramach każdego pakietu dostępny jest zestaw zniżek m.in. na panele fotowoltaiczne czy instalację lpg do auta, ale również na ubezpieczenie NWW i OC i przede wszystkim zniżki na paliwo. To rabaty na udział w konferencji Wall Street organizowanej przez Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych.
Benefity z poszczególnych poziomów programów lojalnościowych spółki Unimot
Answear
Swój program lojalnościowy dla akcjonariuszy ma także polska spółka odzieżowa Answear. Nazywa się „Answear Club Investor”. Przystąpienie do klubu wiąże się z posiadaniem minimum 50 akcji na rachunku w dowolnym biurze maklerskim. W ramach benefitów spółka oferuje 20-proc. rabat na nieprzecenione produkty. Wczesny dostęp do specjalnych ofert i akcji rabatowych oraz dostęp do usługi Personal Shoppera, czyli porad stylisty.
Benefity z programu lojalnościowego spółki Answear
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.



Program Orlenu jest trochę niepoważny, daje gorsze zniżki na paliwo niż VITAY dostępny dla wszystkich bez posiadania akcji….
Tylko że zniżki z kartą Vitay, masz na jakiś czas np. w wakacje. A z kartą akcjonariusza, przez cały czas.