Polski sektor e-commerce wraca do tempa wzrostów sprzed pandemii. Kto najwięcej wydaje w sieci?

e-commerce

Pod koniec marca Departament Analiz Ekonomicznych banku PKO opublikował ciekawy raport o polskim sektorze e-commerce. PKO zbadało jakich zakupów dokonywali ich klienci w okresie przedświątecznym (od 1 do 24 grudnia). Wnioski są naprawdę ciekawe. Raport warto przeczytać w całości. Dla każdego akcjonariusza polskiego giganta e-commerce Allegro to pozycja obowiązkowa, chociaż akcjonariusze takich spółek jak Shoper, Answear, czy nawet CCC powinni wynieść coś dla siebie..

Polski e-commerce rośnie realnie po 13%

Po przeanalizowaniu transakcji klientów banku PKO, okazało się że w grudniu 2022 roku, wydawali oni średnio 26% więcej rok do roku. Są to dane o transakcjach klientów jednego banku, ale za to największego. Z dużą dozą pewności można więc traktować liczby jako reprezentatywny opis rynku.

Do bardzo wysokiego 26-procentowego tempa wzrostu wydatków w Internecie aż w połowie przyczyniła się inflacja. W wartościach realnych wzrost wydatków sięgnął przekroczył 13%. W najbliższym czasie należy się raczej spodziewać spadku tempa wzrostu nominalnych wolumenów transakcyjnych. Sukcesywny spadek inflacji w kolejnych kwartałach nie będzie już aż tak napędzał nominalnych wzrostów..

Dynamika wydatków e-commerce – grudzień 2022 do grudnia 2021 – dane dotyczą transakcji klientów banku PKO

Realną 13-procentową dynamikę mogliśmy zaobserwować tylko dzięki coraz większej popularności robienia zakupów przez Internet. Gdyby liczba kupujących osób nie wzrosła, to z 13% realnego wzrostu branża odczułaby 1-procentowy spadek. O tyle mniej realnie kupowała jedna osoba.

Portale multibranżowe dominują polski e-commerce

Wydatki e-commerce zdominowane są przez zakupy na portalach multibranżowych (głównie Allegro.pl). Na takich portalach zakupy robi aż 59% wszystkich klientów aktywnych na rynku e-commerce. Produkty tam kupowane stanowią wartościowo aż jedną trzecią wszystkich wydatków internetowych Polaków.

Poza największymi portalami bardzo ważną kategorią są też usługi, oraz odzież i obuwie. Spora część płatności internetowych jest również związana z podróżami i transportem, gdzie blisko połowę stanowią przejazdy koleją i liniami lotniczymi, rezerwacje przez booking.com i przejazdy uberem. Relatywnie mocną kategorią są również zakłady bukmacherskie i hazard ogółem. Na tę kategorię pieniądze przeznacza 5% wszystkich aktywnych klientów e-commerce.

Struktura wydatków konsumentów wg kategorii sklepów

Struktura wydatków wg kategorii sklepów
Ibidem

Najwięcej wydaje statystyczny klient sklepów motoryzacyjnych

Chociaż portale multibranżowe są absolutnym liderem, jeżeli chodzi o przyciąganie jak największej puli klientów, to osoby robiące tam zakupy, wcale nie przodują w wartości zakupionych towarów. Chodzi o łączną wartość ich koszyka. Kategorią sklepów, w której statystyczny klient zostawia najwięcej pieniędzy, są sklepy z częściami samochodowymi. W okresie 1 grudnia – 24 grudnia 2022 roku przeciętny klient wydał tam aż 623 zł. Znając te liczby, trudno się dziwić, że notowania akcji spółki Autopartner idą konsekwentnie do góry.

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów
ibidem

W ostatnim czasie najwięcej zyskały kina, teatry i podróże

Po zniesieniu wszystkich lockdownów świat powraca do normalności, a wraz z nimi przyzwyczajenia konsumentów. Dane jasno pokazują, że turystyka może okazać się czarnym koniem 2023 roku. W takich kategoriach jak internetowy zakup biletów do kina, teatru dynamika wzrostowa rok do roku przekracza 80%. Tak samo świetnie radzi sobie transport i podróże, gdzie wzrost przekracza 40%.

Dynamika wydatków e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

Dynamika wydatków e-commerce w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów
ibidem

Mężczyźni wydają więcej w Internecie niż kobiety

Mężczyźni często narzekają, że to kobiety wydają za dużo na zakupach. Jednak liczby mówią zupełnie co innego (chociaż pewnie dane o tradycyjnych zakupach w sieciach, rzeczywiście mogłyby nieco zmienić ten obraz). Okazuje się, średnie wydatki pań są niższe niż panów we wszystkich wyróżnionych kategoriach sklepów, poza odzieżą i obuwiem oraz biletami do kina czy teatru, gdzie panie zapłaciły kilkanaście złotych na osobę więcej niż panowie. Największa różnica w wysokości wydatków na osobę dotyczy usług i hazardu, na które mężczyźni wydali średnio niemal dwukrotnie więcej niż płeć piękna.

Wydatki e-commerce kobiet i mężczyzn w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów

Wydatki e-commerce kobiet i mężczyzn w przeliczeniu na osobę wg kategorii sklepów
ibidem

W sieci wciąż kupują głównie młodzi

Dane jasno pokazują, że zakupy w sieci są wciąż przede wszystkim domeną ludzi młodych. Aż 60% wszystkich wydatków e-commerce realizują ludzie młodzi w wieku 25-44 lat. Wydatki osób w wieku emerytalnym 60+/65+ to jedynie 4,4% rynku. Średnio osoba w wieku 25-44 lata w grudniu 2022 roku wydała 1200 zł. Z każdym kolejnym przedziałem wiekowym, kwota ta maleje, żeby ostatecznie spaść do 490 zł u seniorów 85+.

Struktura wydatków e-commerce i ponoszących je klientów wg wieku klientów i wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę i na transakcję wg wieku klientów

Struktura wydatków e-commerce i ponoszących je klientów wg wieku klientów i wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę i na transakcję wg wieku klientów
ibidem

Portale multibranżowe domeną starszych klientów e-commerce

Polski rynek e-commerce sporo różni się również pod kątem struktury wydatków według kategorii sklepów. Największe różnice dotyczą udziału portali multibranżowych. Okazuje się, że im konsumenci są starsi, tym w większym stopniu korzystają oni ze sklepów multibranżowych.

Duże różnice widać także w przypadku sklepów z odzieżą i obuwiem. Im starsi konsumenci, w tym mniejszym stopniu dokonują w nich zakupy przez Internet. Wiele wskazuje na to, że seniorzy cały czas są bardzo przywiązani do oglądania produktu przed zakupem, a w szczególności właśnie wolą mieć możliwość przymierzenia przed zakupem butów, czy ubrań.

Udział wydatków e-commerce danej kategorii sklepów w wydatkach danej grupy wiekowej

Udział wydatków e-commerce danej kategorii sklepów w wydatkach danej grupy wiekowej
ibidem

Najwięcej wydają 30-latkowie, z dochodami powyżej 9 tys. zł

Jeżeli ktoś wpadłby na pomysł sprzedawania czegoś w Internecie, to zdecydowanie największe marże osiągnie, skupiając się na grupie zamożnych klientów, w przedziale wiekowym 25-34 lata. Chodzi o klientów z dochodami przekraczającymi 9 tys. zł miesięcznie. Takie osoby najmniej liczą się z pieniędzmi, robiąc zakupy w sieci.

Podsumowując wszystkie dane z raportu PKO, można powiedzieć, że dynamika wzrostu polskiego rynku e-commerce, wraca do trendu sprzed roku 2020. Wszystko wskazuje na to, że najstarsi seniorzy już się nie przekonają do zakupów w sieci, ale cały rynek ma przed sobą bardzo dobre perspektywy dzięki młodemu i średniemu pokoleniu.

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg wieku i dochodów konsumentów

Wydatki e-commerce w przeliczeniu na osobę wg wieku i dochodów konsumentów
ibidem

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    55
    3
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments