Chińczycy gotowi obniżyć ceny baterii do aut elektrycznych o połowę

tesla

Obecnie tempo rozwoju rynku aut elektrycznych zależy przede wszystkim od tempa, w jakim będą tanieć baterie. Temat szerzej poruszaliśmy w analizie sektora elektromobilności. To właśnie ich cena stanowi większość kosztów, jakie trzeba ponieść aby wyprodukować auto z napędem elektrycznym. Obecnie firmy chińskie mają praktycznie oligopol na rynku baterii. Spółka CATL zajmuje 37% światowego rynku, a FinDream 16%.  Oznacza to, że Chiny mają ogromny wpływ na ceny samych baterii, a co za tym idzie samochodów elektrycznych w ogóle.

Wpływ na obniżenie cen baterii ma również słabnący w ostatnich miesiącach popyt na nowe auta elektryczne. Jeśli brakuje chętnych na zakup baterii, to można obniżać ich ceny. CATL twierdzi, że jest gotowy nawet na sprzedaż swoich akumulatorów w cenie 0,32 RMB/Wh, co jest podobno na granicy opłacalności produkcji.

Chińskie BYD największym producentem aut elektrycznych na świecie

Firma BYD w czwartym kwartale 2023 po raz pierwszy w historii wyprzedziła Teslę, jeżeli chodzi o liczbę produkowanych pojazdów elektrycznych. BYD agresywnie rozszerza także swoją obecność za granicą. Przewodzi na przykład chińskiemu rozwojowi pojazdów elektrycznych w Australii i rozpoczęła budowę kompleksu produkcyjnego w Brazylii.

Sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych Tesla vs BYD

Poza USA, BYD już wygrywa z Teslą. Głównie właśnie dzięki niższym cenom aut. W samych Stanach Zjednoczonych Tesla na razie nie ma konkurencji, dzięki cłom, jakim podlegają chińskie pojazdy importowane do kraju. Wynoszą one aż 25%. W rezultacie BYD z siedzibą w Shenzhen „nie planuje przybyć do Stanów Zjednoczonych” – powiedziała w niedawno dyrektor generalna BYD Americas. Musk ostrzegł, że bez barier handlowych chińscy producenci pojazdów elektrycznych „zniszczą” swoich zachodnich rywali.

Tesla ma problem

Utrata rynku zagranicznego przez Tesla na rzecz chińskiego BYD wymusiła na Musku w pewnym momencie kolejne obniżki cen Tesli. Obejmuje to dotacje ubezpieczeniowe w wysokości aż 8 000 juanów (1113 dolarów), które obniżyłyby ceny Modelu 3 i Modelu Y o ponad 3% każdy do odpowiednio 245 900 i 250 900 CNY, powiedział dział prasowy Tesli w komunikacie. Firma oferuje również zniżki w wysokości 10 000 CNY na niektóre kolory lakieru do auta. Obniżki cen samochodów spółki Elona Muska zmniejszają oczywiście marże. Na poniższym wykresie możemy zobaczyć, że już od dwóch lat marża EBITDA Tesla nieustannie pikuje w dół. Taniejące baterie wykorzystywane głównie przez chińskich konkurentów na pewno nie będą pomagać Tesli w odbudowie tej marży.

marża EBITDA firmy Tesla

Do zarobienia,
Karol Badowski

Porcja informacji o rynku prosto na Twoją skrzynkę w każdą niedzielę o 19:00



    Chcę zapisać się do newslettera i wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych zgodnie z Polityką Prywatności strony DNA Rynków.

    67
    5
    Zastrzeżenie prawne

    Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

    Subskrybuj
    Powiadom o
    guest
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments