Rekordy sprzedaży prywatnych samolotów odrzutowych
Globalna flota prywatnych samolotów odrzutowych wzrosła w ciągu ostatnich dwóch dekad ponad dwukrotnie. W 2022 roku wykonano więcej prywatnych lotów niż kiedykolwiek wcześniej. Odbyło się ich na świecie ponad 5 milionów. W ubiegłym roku po raz pierwszy lotnictwo prywatne przekroczyło swój poprzedni szczyt. Ten miał miejsce w 2007 r., przed kryzysem finansowym 2008-09.
Przewiduje się, że sprzedaż używanych i nowych prywatnych odrzutowców osiągnie w tym roku 34,6 mld USD. Dla porównania w roku ubiegłym było to 34,1 mld USD. Tak dynamiczne wzrosty tego rynku nie powinny dziwić. Milionerom wcale nie żyje się gorzej niż kilka lat temu, a zniesienie ograniczeń pandemicznych ożywiły podróże lotnicze, również te klasy premium. Obecne dane mówią, że globalna flota powietrzna składa się już z ponad 23 tys. prywatnych odrzutowców. Do tego, co roku zwiększa się o kolejne kilkaset. Sama tylko roczna sprzedaż w 2022 roku przekroczyła liczbę 2400 sztuk.
Wielkość rynku biznesowych samolotów odrzutowych – podział geograficzny z prognozą do 2030 roku
Prywatne latanie szkodliwe społecznie
Milionerom żyje się całkiem dobrze, skoro są w stanie kupować rekordowe ilości prywatnych odrzutowców. Polska również dorobiła się pokaźnego i rosnącego grona milionerów. We wpisie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce ma się coraz lepiej” pisaliśmy, że „dolarowych” milionerów, jest w Polsce już ponad 100 tys. Głównie jednak skupiamy się na razie na kupowaniu luksusowych aut i odzieży, a nie odrzutowców.
Może to i lepiej, bo chociaż podróże prywatnymi odrzutowcami stanowią zaledwie około 5% światowego rynku lotniczego, to wytwarzają około 10 razy więcej gazów cieplarnianych w przeliczeniu na pasażera. W Stanach Zjednoczonych, które wciąż są światowym liderem w podróżach prywatnymi odrzutowcami, pasażerowie lotów komercyjnych w rzeczywistości dotują loty prywatne.
Podatki od prywatnego lotnictwa przyniosły tylko 2% dochodów z podatków, które są głównym źródłem finansowania Federalnej Administracji Lotnictwa zajmującej się kontrolą ruchu lotniczego. Mimo że prywatne odrzutowce stanowiły aż 17% obsługiwanych lotów.
Materiały DNA Rynków, w szczególności aktualizacje Strategii DNA Rynków, Analizy spółek oraz Analizy sektorów są jedynie materiałem informacyjno-edukacyjnym dla użytku odbiorcy. Materiał ten nie powinien być w szczególności rozumiany jako rekomendacja inwestycyjna w rozumieniu przepisów „Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) nr 2016/958 z dnia 9 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących środków technicznych do celów obiektywnej prezentacji rekomendacji inwestycyjnych lub innych informacji rekomendujących lub sugerujących strategię inwestycyjną oraz ujawniania interesów partykularnych lub wskazań konfliktów interesów”. Skorzystanie z materiału jako podstawy lub przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje. Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne. Wszystkie opinie i prognozy przedstawione w tym opracowaniu są wyrazem najlepszej wiedzy i osobistych poglądów autora na moment publikacji i mogą ulec zmianie w późniejszym okresie.

